Sei Pronto? (Are you Ready?)

[My first ever homily/sharing written in Italian. Heavily edited with help from Leonardo Anguis, SJ, an Italian scholastic who’s been my tutor here in Genoa. His patience knows no bounds, especially with my terrible grammar. English ‘translation’ (actually that’s the original) follows.]

Venerdi, XXI Settimana di Tempo Ordinario
Corinzi 1,17-25; Salmo 32; Matteo 25,1-13

Quando ero bambino nella scuola elementare, ogni giorno prima di andare a scuola mia Mama mi diceva ‘Sei pronto?’ Questa domanda aveva molti significati – significare ‘Hai fatto colazione?’; ‘Hai preparato il tuo zaino?’; ‘Sei pronto per la scuola?’ La domanda era anche un modo per preparare la mia testa per la scuola. Quando rispondevo alla Mama, mi preparare, fisicamente e mentalmente per la scuola.

La parola ‘pronto’ appare spesso nel Vangelo di oggi. Nella parabola ci sono dieci vergini, cinque chiamate stolte e cinque chiamavano sagge. Le cinque vergini sagge è si possono chiamare pronte. Non le giudichiamo per la loro intelligenza o prudenza però vediamo che non tutte sono pronte, anche tra le sagge vergini. Sebbene le queste cinque hanno portato l’olio, possiamo dire che loro sono veramente pronte?

Dire se siamo veramente pronti è molto difficile. Sebbene prepariamo progetti, ci sono altre cose che accadono. Nella prima lettura, ascoltiamo che la sapienza di Dio è diverso da la sapienza degli umani. Ci sentiamo pronti con le nostre preparazione umana ma Dio può sentire in modo diverso. È inutile essere pronti come le vergini? Essere pronto è utile ma la prontezza non può essere superficiale. La prontezza può essere più profonda.

Che cosa è prontezza profonda? Essere pronti non è sufficiente? Secondo me, ci sono due tipi di prontezza. Le vergini sagge dimostrano il primo tipo di prontezza. Loro sono pronte con l’olio e cose materiale. Questa tipo di prontezza viene dalla paura dell’ignoto oppure un bisogno di controllare l’ambiente. Questa tipo non è male ma il secondo tipo è meglio. Il secondo tipo di prontezza viene da una profonda fede in Dio e nella sua provvidenza di Dio. Se una persona ha questo tipo di prontezza piena di fede, lei o lui sono preparato per qualcosa non perché ha avuto paura ma perché è pronto a collaborare con Dio.

La differenza è sottile però importante. Le vergini sono state sagge non perché hanno avuto paura di essere tagliate fuori. Loro sono stati pronte perché hanno voluto partecipare ce tutte sé stesse del matrimonio. Nelle nostre vite, è molto importante che realizziamo che Il Signore spesso ci invita e lavorare con lui. Negli esercizi spirituale, ricordiamo che nella contemplazione per ottenere l’amore, Il Signore invita a lavorare con lui nel mondo. Quindi, la prontezza profonda è quando prepariamo con gioia per lavorare con Il Signore in tutte cose.

Finiamo questa mese a Genova e ci prepariamo a partire, possiamo chiederci: Siamo pronti? Pronti per che cosa? In che cosa Il Signore ci invita a collaborare? Abbiamo studiato molti verbi, coniugazioni, preposizioni e frasi però questo cosa non ci fa ancora pronti. É bene che riflettiamo sulla nostra missione e su come noi possiamo lavorare con Il Signore in tutte le cose. Vogliamo avere prontezza profonda. Quindi, la disposizione al lavora con Il Signore è più importante delle molte cose materiali che possiamo preparare.

Allora, la prossima volta che una persona ci domande noi ‘Sei pronto?’, ci possiamo domandare anche ‘Come sono pronto?’ In questo modo, approfondiamo c’è nostro senso di prontezza, per preparaci e lavorare con Il Signore, per tutte le persone intorno a noi. Una piccolo pregheira per noi:

O Signore, rendici pronto a lavorare.
Rendici pronto, ma mai compiacenti.
Rendici preparati, ma mai soddisfatti di nei.
In tutte le cose, ti a vieni e sostienici.

***

Friday of the Twenty-first week in Ordinary Time
1 Corinthians 1:17-25; Psalm 32; Matthew 25:1-13

I remember a phrase from my childhood that usually came from my Mum in the hurried minutes just before leaving for school. ‘Are you ready?’ would be a catch-all phrase to check that I’d had my breakfast, packed my bags and had everything that I needed for school. The phrase was also part of my mental preparation for school, though I didn’t quite realise it then. My acknowledging the phrase meant that I was, at least at that moment, physically and somewhat mentally ready for school.

The word ready comes up quite a bit in the gospel for today. The parable told of ten bridesmaids, five of whom were said to be wise and the others foolish. One shall not pass judgement over their intelligence or prudence but looking at the ten of them, one realises that all ten of them weren’t quite ready. After all, all ten of them fell asleep and were not quite ready for the wedding party when they arrived. Five of them, however, were materially ready with spare oil. Prudence yes, but readiness?

It’s hard for us to say if we’re truly ready for something or not. We can prepare immensely and be ready for a project or event only for something that we did not expect to occur. The first reading reminds us that God’s wisdom is different from our human thinking. We can feel that we’re ready with all sorts of human preparation but God can dispose of us differently. Is it then useless to try to be ready like the wise bridesmaids? I’d say no but the readiness that we have cannot be superficial. We need to have a deeper sense of readiness.

Deeper readiness? Isn’t it enough to be prepared with lots of things to be ready? Readiness, in my opinion, can come in two forms. The first is when one is like the prudent bridesmaids and are prepared materially for eventualities. This readiness can come from fear of the unknown or from a human need to control one’s environment. While that’s not bad in itself, the second form comes not from fear but from a deep faith in the providence of God. If we have this second form of deeper readiness that stems from faith, we are prepared not because we fear but because we know the Lord’s there and we want to be ready to work or collaborate with God whenever necessary.

The difference is subtle but important. The bridesmaids were not wise because they were afraid of being left out of the wedding but because they wanted to ensure they could celebrate the wedding fully. In our lives, it’s important to realise that we’re constantly invited to work and collaborate with God in all things, to ‘labour with God in all creation’ (Spiritual Exercises of St Ignatius, #235). Here, one is in full recognition of God’s wisdom and prepares oneself in anticipation of the joy of working with the Lord.

As we go our separate ways after this month in Genoa, it’s good to think about this question too. Are we ready? Ready for what? What is it that we’re invited to collaborate with God on? Being ready with verbs, conjugations, prepositions and sentences is great because that helps with our communication. But that’s probably not enough to keep us going. Reflecting on our mission, what we really need to truly work with the Lord can open ourselves up to God’s wisdom and bring us to where we need to go and the state that we need to be in. It’s not the things that we have that’s important but the disposition to work with the Lord in all things that truly makes us prepared.
So perhaps the next time we’re asked if we’re ready, it would be good to ask ourselves ‘how’ as well. That way, we can deepen our sense of readiness – not just in preparing things or materials but in being ready to labour with God in the creation of the world around us. A little prayer for us:

Lord make us ready to labour.
Keep us content but never complacent.
Keep us prepared but never self-satisfied.
And in all things, keep us reliant on God’s guiding wisdom.

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